Blogok - Bejegyzések - EU-Pro
Csomagolatlan tények az EPR-ről
1950-ben Európa mindössze 1,5 millió tonna műanyag hulladékot termelt, 2018-ban viszont már 319 millió tonnát – legalábbis az Európai Parlament honlapja szerint. Ennek az óriási mennyiségnek aztán jókora hányada végzi szemétlerakókban, égetőkben. A folyamat lassítására, a gazdasági körforgás erősítésére hozta létre az Európai Unió az Extended Producer Responsibility-t. A lassanként az év betűszavának tekinthető EPR-ről, azaz a Kiterjesztett gyártói felelősségi díjról Csermely Ildikó, az EU-Pro EHS Consulting Kft. ügyvezetője osztott meg velünk hasznos információkat.
Aktuális - Európai Unió hulladékgazdálkodás irányelveinek való megfelelés
2022. decemberében fogadta el az Országgyűlés azt a módosítást, amelynek célja az Európai Unió hulladékgazdálkodással összefüggő irányelveinek való megfelelés. A kiterjesztett gyártói felelősség rendszere 2023 július 1-jétől lép életbe. A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara konzultációval egybekötött előadást szervezett az érintetteknek, hogy segítse az átállást. Mai adásunk vendége az esemény egyik előadója, az EU-PRO EHS Consulting Kft. ügyvezetője, Csermely Ildikó.
A világítótorony és az új hulladékgazdálkodási rendszer
Aki volt már hajózni akár tengeren, akár a Balatonnál, vagy sétált vízparton, biztosan látott már világítótornyot. Ezek a fenséges építmények már az ókorban is azt a célt szolgálták, hogy irányt mutassanak a hajósoknak a navigációban. Időtlen idők óta biztos pontként állnak a szárazföldön, és különösen a felhős, sötét, vagy viharos időkben nyújtanak felbecsülhetetlen segítséget. Szerepük ugyanis ma már nem csak a navigációs útmutatás, hanem viharjelző rendszerek is működnek rajtuk.
Na de hogyan is kapcsolódik a világítótorony és az új hulladékgazdálkodási rendszer?
Hulladékgazdálkodását érintő MOHU regisztráció
A hulladékgazdálkodási rendszer teljesen átalakul 2023.07.01. napjától egészen másképpen fog működni a hulladékok begyűjtése és szállítása, kezelése. De, hogy ez miért is történik? Az Európai Unió rendkívül szigorú hulladékgazdálkodási célértékek elérését határozta meg minden tagállam számára a körforgásos gazdaságra való áttérés jegyében. Ezek eléréséhez a jelenlegi hulladékgazdálkodási rendszert hatékonyabbá kell tenni, ezért a magyar állam a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátását egészében állami hatáskörbe vonja és 35 évre koncesszióba szervezi.
Légies zajártalom
A pilótákat érő zajterhelés nem új keletű probléma. Már az első világháború utáni kereskedelmi repülőgépek pilótái is állandó zajártalomnak voltak kitéve. Ezekben a gépekben a pilótafülke zajszintje elérte akár a 120 dB-t is. A második világháború alatt, 1944-ben, az első harci körülmények között is alkalmazható sugárhajtású vadászrepülőgéptípus – a német Messerschmitt Me 262-es megjelenésével viszont a pilótafülke zajszintje érzékelhetően mérséklődni kezdett.
Csermely Ildikó: Akinél a környezet - és zajvédelem, a repülés és a minőség összeér
Keveseknek adatik meg, hogy már egészen kisgyerek korukban rátaláljanak későbbi hivatásukra. Csermely Ildikó, a Eu-Pro Kft. tulajdonos ügyvezetője és a zajvédelem elismert szakértője ezen szerencsések egyike. A szerelem ötödikes korában talált rá, amikor barátaival egy környezetvédelmi egyesületet alapított. Nem volt kérdés, hogy ez a vonzalom a továbbtanulás irányát is meghatározza neki, és az sem, hogy a másik szerelem: a repülés is valahogyan jelen kell, hogy legyen az életében. Egyedül az nem volt világos, hogy ezt a kettőt hogyan lehet összekötni. Hogy végül is hogyan sikerült ez, erről beszélgettünk egy “zajos” interjú keretében Csermely Ildikóval.
Zajgátló övezetek vagy zajkontúr
A légi közlekedési zaj mint környezetterhelés világszerte növekvő problémát jelent, különösen a repülőterek környezetében. A környezetvédelem fontosságát nem szabad lebecsülnünk, de a kérdés túlzott középpontba helyezése más szempontból veszélyes, illetve visszás lehet. Napjainkban fokozottan előtérbe kerültek más alkotmányos alapjogok, mint például az egészséges élethez, környezethez való jog, amelyet a repülőterek üzembentartói is kötelesek biztosítani a környezetükben élők számára, és mindezt úgy, hogy közben a repülés biztonsága nem sérülhet.